Formalności

Dokumenty niezbędne do potwierdzenia spadku

W celu uzyskania potwierdzenia nabycia spadku konieczne będzie przedstawienie dokumentów, potwierdzających stan faktyczny, w tym między innymi dokumentu potwierdzającego zgon spadkodawcy, istnienia pokrewieństwa lub testamentu. Środkami dowodowymi będą dokumenty w postaci aktów stanu cywilnego.

Jak potwierdzić nabycie spadku

Nabycie spadku, zgodnie z obowiązującymi przepisami, nie musi być w teorii formalnie potwierdzone w postępowaniu spadkowym. Jednak uzyskanie takiego potwierdzenia przez spadkobiercę leży w jego interesie – dzięki otrzymaniu stwierdzenia nabycia spadku albo zarejestrowanego aktu poświadczenia dziedziczenia spadkobierca może udowodnić swoje prawa wynikające z dziedziczenia, na przykład w przypadku pojawienia się roszczeń praw do spadku przez osoby trzecie. Dodatkowo taki obowiązek wynika pośrednio z innych przepisów – zgodnie z art. 35.1 Ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece: ”Właściciel nieruchomości jest obowiązany do niezwłocznego złożenia wniosku o ujawnienie swego prawa w księdze wieczystej.” Oznacza to, że w przypadku, gdy do spadku wchodzi nieruchomość, a spadkobierca staje się jej właścicielem, ma on obowiązek złożyć do sądu, prowadzącego księgę wieczystą danej nieruchomości, wniosek w celu ujawnienia swoich praw jako nowego właściciela nieruchomości, do którego załączony musi zostać właśnie wspomniane wyżej stwierdzenie nabycia spadku lub zarejestrowany akt poświadczenia dziedziczenia. Akt poświadczenia dziedziczenia ustawowego lub testamentowego sporządzany jest przez notariusza na zgodne żądanie wszystkich tych osób, które mogą być spadkobiercami dziedziczącymi z mocy testamentu lub ustawy.

Zobacz: Odbiór mieszkania Warszawa

Jakie dokumenty z Urzędu Stanu Cywilnego

Na potrzeby postępowania spadkowego niezbędnymi dokumentami, które uzyskać należy z Urzędu Stanu Cywilnego i które złożyć należy w oryginałach, będą:

  • odpis skrócony aktu zgonu osoby zmarłej (i aktu małżeństwa, jeżeli żyje małżonek zmarłego),
  • odpisy skrócone aktów stanu cywilnego spadkobierców (akty urodzenia mężczyzn i niezamężnych kobiet, akty małżeństwa kobiet zamężnych).

Niezbędny będzie również wypis z oryginału testamentu notarialnego lub oryginał testamentu ręcznego (o ile spadkodawca sporządził testament).

Sprawdź: Odbiory domów Gdańsk

Nieruchomość w spadku – formalności

Nabywając nieruchomość w spadku należy pamiętać przede wszystkim o związanych z tym faktem formalnościach podatkowych. Spadkobiercy zwolnieni z obowiązku zapłaty podatku od spadku nabycie spadku powinni zgłosić do Urzędu Skarbowego w ciągu 6 miesięcy od chwili uprawomocnienia się postanowienia sądowego w sprawie stwierdzenia nabycia spadku albo uzyskania aktu poświadczenia dziedziczenia. Pozostali spadkobiercy w ciagu miesiąca od jego nabycia powinni zgłosić ten fakt do Urzędu Skarbowego oraz zapłacić należny podatek.

Jeżeli w spadku otrzymujemy nieruchomość, konieczne będzie przeprowadzenie oceny jej stanu technicznego, które w praktyce przebiega tak jak odbiór mieszkania lub domu, co pozwoli na oszacowanie kosztów niezbędnych prac remontowych lub wykończeniowych.

Podczas odbioru mieszkania pamiętać należy o dokładnym zweryfikowaniu między innymi takich kwestii jak stan tynków i podłóg, stan wszystkich instalacji, ocena kątów prostych, pionów i poziomów oraz stan stolarki okiennej i drzwiowej, w czym przydatna może okazać się pomoc profesjonalisty – inżyniera lub inspektora budowlanego,

Related Articles

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button